كال جني در كجاست

با تورجور كليه ي تورهاي طبيعت گردي اصفهان را ببيميد وو انها را مقايسه كنيد

كال جني در كجاست

دره ي كال جني در شمال طبس واقع شده است.اين دره ي مرموز كه توسط كنجكاوي هاي بشر كشف شده است هر ساله محل بازديد افراديه كه احتياج به تجربه ي چالش هاي هيجان انگيز در زندگي دارند.

براي سفر به اين مكان رمز آلود به سمت شهر طبس روانه ميشويم.البته قبلش بايد بگم كه به هيچ وجه تنها به اين دره قدم نگذاريد چون جدا از بحث جن و ارواح هنوز هم قسمت هاي كشف نشده اي در آن وجود دارد كه نميتوان ريسك كرد و احتمال گمشدن در اين دره ي مرموز وجود دارد.

دره ي كال جني چگونه به وجود امده است؟

دره ي كال جني،تورجورفرسايش ديوارهاي كال جني

نقش و نگار هايي كه روي دره ي كال جني هستند بيانگر قدمت بالاي اين دره است كه طي هزاران سال در اثر فرسايش و همچنين جريان آب به وجود امده اند.در اين دره فرسايش آب به اوج خودش رسيده بود و اين فرسايش باعث به وجود آمدن نقش ها و برجستگي هاي عجيب و غريبي در كف رود خانه شده است.

در زمان ساسانيان خانه هايي به اسم خانه ي گبر ها دردل ديواره هاي اين دره ساخته شده بود. گفته ميشود اين گبرها محل زندگي چله نشينان زرتشت و يكتاپرستان بوده است. كه همه ي اينها به وسيله ي تيشه ي بشر ساخته شده بود كه بعضا قبول ندارند و كار دست طبيعت ميدونند ولي هنوز هم رد پاي تيشه را روي تونل ها و ديواره ميتونيد ببينيد و زندگي كه در قديم جريان داشته را ميتونيد لمس كنيد

كال جني كجاست؟تورجورحفره هاي دست ساز كال جني

چرا به آن كال جني ميگويند؟

جاذبه هاي كال جني -تورجور

كلمه ي كال جني از دو بخش كال+جني تشكيل شده است.كال به معني دره است كه توسط سيلاب ها تشكيل شده است.بوميان قديم به دليل ترسناك و مخوف بودن ديوارهاي بلند و تونل هاي اين دره لقب جني را به آن نسبت دادند.حال اينكه جن در آنجا وجود دارد يا نه را داستان هاي متفاوتي ذكر كردند.

جاذبه هاي كال جني

كال جني دره ي ارواح-تورجورجاذبه هاي كال جني

دره اي نسبتا عميق(كه براي دسترسي به كف آن احتياج به يك راهنما داريد) با ديواره هاي بلند و پر شيب به همراه تونل ها و گبر ها چشم همگان را خيره ميكند.اين دره كه در بعضي قسمت ها به شكل U و در بعضي مناطق به شكل V ديده ميشود. حتي در بعضي از مناطق در اين دره وقتي سرتان را بالا ميگيريد ديواره هاي سر به فلك كشيده كه فرصت كمي به آُسمان براي خودنمايي ميدهند، را ميبينيد.

همه چيز در مورد كال جني-تورجورديواره هاي بلند كال جني

بعد از گذر از چشمه هاي كوچك كه به آن شلن ميگويند به كف دره ميرسيد. فرق عجيب اين دره با بيابان اطرافش همين است كه اصلا مشكل كمبود آب وجود ندارد. شلن ها مكان مناسبي براي آب تني و رفع خستگي راه در فصل تابستان و اوايل پاييز هستند.

حفره ها و تونل هايي را ميبينيم كه تاريخچه ي آن ها را خدممتون گفتم ،اگر كمي جلو تر برويم منطقه ي بي آب و علفي ميرسيم كه به دليل ريختن آب در قنات ها خشك شده است.

در اين محدوده چاهي به عمق ۲ متر وجود دارد كه به كمك فردي ميتونيد داخل آن شويد و سپس از قسمت خروجي اين چاه به عمق ۷ تا ۸ متر با كمك جاي دست هاي روي ديواره هاي چاه خارج شويد.

تونل هاي كال جني-تورجورتونل هاي كال جني

بعد از خروج از چاه به يك تالار برميخوريم كه دو تا ايوان دارد كه هر كدام چند تا اتاق دارند.همانطور كه در قبل گفتم در قديم محل زندگي بوده كه اين تالار با اين ايوان و رد تيشه هاي معماران روي ديواره هاي اتاقك ها بيانگر اين موضوع هست.

يكي ديگر از جاذبه هاي كال جني وجود نخلستان هاي خودروست كه ديدن آن خالي از لطف نيست.

نخلستان هاي كال جنينخلستان هاي كال جني

ساختار دره ي كال جني

ساختار دره ي كال جني-تورجورساختار دره ي كال جني

دره ي كال جني شامل يك كال فرعي و يك كال اصليست.كال اصلي از نخلستان شروع شده و به ازميغان ميرسد.آب جريان يافته در كال اصلي باعث به وجود امدن گياهان سبز شده است.اين آب در انتها به قنات ميرسد و كال را ترك ميكند.

بهترين فصل سفر به كال جني

بهترين فصل اوايل پاييزي و عيد نوروز و بهار ميباشد.

مسير دستري به دره ي كال جني

ورودي دره ي كال جنيورودي دره ي كال جني

براي رفتن به اين دره ي اسرار اميز ابتدا به استان يزد و شهر طبس برويد سپس از جاده ي طبس-بشرويه خارج شويد و به طرف روستاي ازميغان برويد.نرسيده به روستا ي ازميغان ،از جاده ي آسفالت و دوراهي استخر شاعر خارج شويد و بعد از طي حدودا ۵ كيلومتر به دره ميرسيم. حال دو راه وجود دارد كه وارد دره شويد:

راه اول اينه كه جاده ي خاكي را ادامه بدهيم كه به ابتداي دره ميرسيم.در طي مسير رفتن به دره ميتونيم چشمه هاي آبي را مشاهده كنيم

و راه دوم ميتونيم از شكافي بين راه خاكي وارد دره بشيم.درسته در زمان رسيدن به دره صرفه جويي ميشه ولي چشم انداز هاي زيبا را از دست ميدهيد،پس پيشنهاد ما راه اول است.

تور-روستاي-ارميغانروستاي-ارميغان

تونل-هاي-كال-جني-تورجور

اميدوارم كه استفاده ي كافي را برده باشيد.لطفا اگر مطلبي ،نظري داريد در قسمت نظرات بنويسيد.مقالات زير را هم از دست ندهيد:

براي سفر با تور چه وسايلي ببرم؟

عكاسي حرفه اي در طبيعت؟

راه هاي انخاب بهترين تور طبيعت گردي؟

براي ادامه ي مقاله ي كال جني طبس گلشن كليلك كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.