غار نخجبير زيباترين غار ايران

با تورجور كليه ي تورهاي طبيعت گردي اصفهان را ببيميد وو انها را مقايسه كنيد

غار نخجبير زيباترين غار ايران

غار نخجبير زيباترين غار ايران :

غار نخجبير يكي از اون مناطقيه كه اگه راجبش اطلاعات نداشته باشيم و براي بار اول عكس هاش را ببينيم فكر ميكنيم توي يك كشور خارجي قرار داره ولي مكان هايي توي ايران خودمون وجود داره كه باورش سخته و وقتي كه عكساشون را ميبينيم در نگاه اول حتي به ذهنمون هم خطور نميكنه كه اين مكان توي ايران باشه.يكي زيباترين مكان ها غارها ميباشند.واقعا عظمت خداوند را توي ظرافت و جذابيت اين غارها ميتونيم ببينيم كه مثل يه نقاشي زيبا و بي نظير كه با ديدنش دهن هر ادمي از اين همه ظرافت و حساب و كتاب باز ميمونه.پس با ما همراه باشيد تا همه چيز را درمورد غار نخجبيربدونيم.
انچه كه دراين مقاله ميخونيد:
1- غارنخجبير چگونه بوجود امد؟
2- غارنخجبير كجا قرار دارد؟
3- جاذبه هاي غار نخجبير
4- بهترين زمان سفر به غار نخجبير:
5- براي رفتن به غار چه وسايلي نياز دارم
6- مسير دسترسي غارنخجبير
7- قيمت ورودي غار نخجبير
8- ساعت بازديد غار نخجبير

 

غارنخجبير چگونه بوجود امد؟

ورودي غار نخجبير-تورجورورودي غار نخجبير

در زمان هاي قديم شكارچيان براي جلوگيري از فرار شكار هايشان،انها را به يك منطقه ي گود و پست هموار به نام چال نخجبير هدايت ميكردند.از زبان دليجاني ها چال به معني گودال و نخجبير يعني محلي براي شكار يا شكارگاه است.
به گفته ي غارشناسان حرفه اي اين غار با گذشت 70 ميليون سال كشف شده كه تا قبل از ان هنور هيچكس ان را نديده بود.مشكلي درون غار وجود دارد كه نتيجه ي پديده هاي رسوبي و دولوميتي ايجاد شده اند كه همين دليل باعث شده كه غارنخجبير يكي از زيباترين غار هاي جهان ناميده بشه.

غارنخجبير كجا قرار دارد؟

غارنخجبير در دليجان-تورجورغارنخجبير در دليجان

غار نخجبير در استان مركزي و در 11 كيلومتري شمال شرقي دليجان (در واقع بين نراق-دليجان)در دامنه ي كوهي كه به آن تخت ميگويند و با ارتفاع1716 متر از سطح دريا واقع شده است.
اين غار متعلق به دوره ي سوم زمين شناسي مي باشد.كه در سال 1368 توسط تيم حفاري سازمان اب دليجان كشف شد و سال 1381 در فهرست آثار ملي ايران ثبت شد.

جاذبه هاي غار نخجبير:

غارچالنخجبير زيباترين غار دنيا-تورجورسقفي بلند و اشكالي بلورين

از همان لحظه ي ورود به اين غار شوكه زده ميشيد!سقفي بلند و اشكالي بلورين و متنوع كه هر عكس بر حسب قدرت تخيل خود ان ها را به شكل هاي مختلفي نظير انسان،عقاب،گوزن،لاكپشت،تنديس هاي عظيم ، و… ميبيند كه جنس انها از سنگ اهك مي باشد.

تمساح سنگي در غارنخجبير از جنس اهك-تورجورتمساح سنگي در غارنخجبيركرگدن سنگي از جنس اهك در غارنخجبير-تورجوركرگدن سنگي از جنس اهك در غارنخجبيرلاك پشت سنگي در غارنخجبير از جنس اهك-تورجورلاك پشت سنگي در غارنخجبير از جنس اهكاشكال مختلف اهكي در غار نخجبير-تورجوراشكال مختلف اهكي در غار نخجبير

اين غارشگفت انگيز از يك شاخه ي اصلي و چندين شاخه ي فرعي به وجود امده كه حدودا 4 كيلومتر آن توسط افراد محلي و غارنوردان حرفه اي كشف شده و عمق آن حدودا 8تا 10 كيلومتر است.همچنين جا داره اينجا يه خبر خوبي براي قايق نوردان بگم عمق درياچه در شاخه ي اصلي 10 تا 70 متر است كه امكان قايق و پارو زدن وجود دارد ولي در حال حاضر بازگشايي نشده است.

غارنخجبير چگونه بوجود امد-تورجورغارنخجبير

درون اين غار دالان ها،دهليز ها،كريدورها(دالان)،تراس ها و حوضچه هايي بسيار زيبا و خارق العاده اي وجود دارد.همچنين كليست(منشور هاي بلور كه از رسوبات كربنات كلسيم تشكيل شده اند) نيز در اين غار بر اثر عوامل طبيعي بوجود امدند.كه زماني كه نور خورشيد به اين منشور ها ميتابد،و منشور ها نور را بازتاب ميكنند زيبايي اين غار دوچندان ميشود.

غارچال نخجبير زيباترين غار ايران-تورجورديواره هاي اهكي

اين غار از تالار هاي مختلفي تشكيل شده كه تك تك انها نام گذاري شده اند كه شامل: تالار زيبايي ها،برزخ،سفره ي عروس،درياچه،چهلچراغ،باغ وحش و چهلستون مي باشد.كه تالار چهلستون زيباترين تالار اين غار است كه انواع رسوبات (چكيده و چكنده)به رنگ هاي مختلف با ظرافت خاص مانند دانه هاي انار كنار هم قرار گرفتند.
روي ديوار هاي اين غار پر از توده هاي گل كلمي،قنديل،و اسفنج هاي اهكي كه از رسوبات آهكي و دولوميتي(كف غار به خاطر اين دو عنصر سفيد شده است) به وجود امده اند.

توده هاي گل كلمي غار نخجبير-تورجوراز توده هاي گل كلمي،قنديل،و اسفنج هاي اهكي

در قسمت انتهايي غار درياچه اي وجود دارد كه سقف و ديوار هاي ان را سنگ هاي عجيب و غريبي احاطه كرده كه سبب شگفتي بي نهايت غار شده است.

درياچه ي غارنخجبير-تورجوردرياچه ي زيباي غار نخجبير

نكته ي جالب:اگر قسمتي از اين طبيعت بكر تخريب شود ،با گذراندن ساليان سال دوباره ميتواند ساخته شود.ولي توصيه ي دوستانه كه دارم :
زماني از غار ديدن كنيد كه زيادي شلوغ نباشد كه بتونيد تمام شگفتي هاي طبيعت را ببينيد و دوم هيچگاه با فلش عكس نگيريد چون باعث اسيب رساندن به غار ميشود.

براي اينكه بتونيد عكس هاي حرفه اي با موبايلتان بدون اسيب رساندن به غار بگيريد اين مقاله را از دست ندهيد.

بهترين زمان سفر به غار نخجبير:

به خاطر تهويه ي طبيعي كه در اين غار وجود دارد زمستان ها گرم و تابستان ها خنك مي باشد،پس در تمام طول سال ميتونيد از اين منطقه ي فوق العاده بازديد كنيد و به هيچوقت نگران تنگي تنفس نباشيد زيرا به لطف همين تهيويه ي طبيعي هيچگاه دچار چنين مشكلي نمي شويد.

غار كف سازي و نورپردازي غارنخجبير-تورجورغار كف سازي و نورپردازي غارنخجبير

همچنين با كمك مسئولين 1300 متر از اين غار كف سازي و نورپردازي شده است و در بيرون از غار مهمانسرا ،بوفه و سالن انتظار قرار داده شده است.

مهمانسراي غار نخجبير-تورجورمهمانسراي غار نخجبير

در حال حاضر يكي از بهترين مكان هايي كه گردشگران براي ديدن آن لحظه شماري ميكنند.

براي رفتن به غار چه وسايلي نياز دارم:

1-كلاه كاسكت:

كلاه مخصوص غارنوردي-تورجوركلاه مخصوص غارنوردي

براي حفاظت از سر در مقابل برخورد با غار يا ريزش ناگهاني سنگ ها.

2-لباس مناسب غارنوردي:

لباس مناسب غارنوردي-تورجور

بعضي اوقات ممكن است مجبور به سينه خيز رفتن درون غار روي اب ها و كف غار هستيد و همچنين ريزش اب در اكثر غار ها موجب ميشه سر تا پايتان خيس شود پس بهتره از لباس مناسب غارنوردي كه بايد ضخيم و راحت و ترجيها يك تكه باشد،استفاده كنيد.همچنين سر آستين لباس هايتان و دم پاهايتان را با كش ببنديد تا گل و خاك به درون لباستان نفوذ نكند.
همچنين اوردن يك دست لباس اضافه فراموش نشود.البته لوازم مورد نياز براي سفر با تور دراين مقاله به طور كامل ذكر شده و در اينجا به طور اختصاصي لوازم مورد نياز غارنوردي را اوردم.

براي ادامه ي مطلب كليك كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.