بناهاي تاريخي كاشان

با تورجور كليه ي تورهاي طبيعت گردي اصفهان را ببيميد وو انها را مقايسه كنيد

بناهاي تاريخي كاشان

كاشان با سابقه تمدني هفت هزارساله

ايران سرزمين كهن با تمدني چند هزار ساله داراي شهرهاي تاريخي و فرهنگي گوناگوني مي باشد.از جمله اين شهرا كاشان با سابقه ي تمدني هفت هزارساله در شمال شرغي شوره زارهاي كوير مركزي ايران با وسعت ۹۶۴۷ كيلومتر مربع واقع شده است.در طول تاريخ به نام هاي متعددي مانند كي آشيان،كاشيان،چهل حصاران و غيره شهرت داشته است از صنايع معروف آن ميتوان كاشي كاري،گنبد سازي،گچ كاري،منبت كاري ومشبك كاري را نام برد و همين طور فرش و قاليچه و كاشان شهرتي جهاني دارد.در ادامه با تورجور همراه باشيد كه سفري به  تك تك بناهاي تاريخي كاشان داشته باشيم و بدانيم وقتي به كاشان سفر كرديم از چه بناهايي در كاشان ديدن كنيم.

 

بناهاي تاريخي كاشان

 

۱-مسجد آقا بزرگ كاشان

مسجد اقا بزرگ كاشان
مسجد اقا بزرگ در سال ۱۲۶۵ ه.ق با سرمايه ي حاج محمد تقي خانبان ساخته شد.
طراحي اين بنا به سبك مدارس صدر و چهارباغ اصفهان مي باشد.از ويژگي هاي وصف ناپذير آن كاشي كاري،آجر كاري،كتيبه هاي نفيس كاشي و گچي،خطاطي هاي نستعليق و نقاشي هاي آن ميباشد كه توجه بازديد كنندگان را به خود جلب ميكند.

 

۲-مسجد جامع كاشان

بناهاي تاريخي كاشان-مسجد جامع كاشانمسجد جامع كاشان

مسجد جامع كاشان با قدمت ترين بناي تاريخي متعلق به دوره ي سلجوقيان در ۶۳۳ ه.ق ميباشد،اين بنا شامل ۳ محراب ،۲ شبتان بزرگ،۱ شبستان تحتاني،حوض خانه ي گمبد،ايوان و صحن مي باشد.
منحصر به فرد بودن اين بنا مربوط به دوره ي سلجوقي و آجر كاري هاي آن مربوط به دوره ي آل بويه و ساختار يكي از محراب هاي شبستان كه به دوره ي ايلخاني برميگردد.

 

بازار سنتي كاشان

بناهاي تاريخي كاشان-بازار سنتي كاشانبازار سنتي كاشان

در سفر به كاشان و بازديد از بازار سنتي علاوه بر بناهاي تاريخي كاشان مانند كاروانسراي ميرپنج،مسجدطمقاچي،مسجد ميدان ميرعماد،مسجد بروجردي ها و تيمچه ي صباغ و تيمچه ي عين الدوله و …كه در قسمت هاي مختلف بازار واقع شده اند.ميتوان از صنف هاي گوناگون از بزازها،مسگرها،فرش فروش ها تا مغازه هاي رنگارنگ انواع عرقيجات ناب و شيريني پزهاي متنوع سنتي بازديد و خريد نمود.

 

خانه بروجردي ها

بناهاي تاريخي كاشان-خانه بروجردي هاخانه بروجردي ها

خانه ي بروجردي ها  در سال  ۱۳۱۰ ه.ق در دوره قاجار توسط استاد علي مريم كاشاني طراحي و اجر شد نكته قابل تامل بناي بروجردي ها در نام آن كه به پيشه صاحباخانه حاج سيد حسن نطنزي كه به تجارت با بروجرد مشغول بود،برميگردد.
بناي بروجردي ها با ۳۰۰۰ مترمربع مساحت شامل حياط اندروني،بيروني،هشتي،راهرو،حياط تابستان نشين و زمستان نشين،حياط سرپوشيده،آشپزخانه و زيرزمين مي باشد.
بادگير هاي قرنيه هلالي و كلاه فرنگي آن و نقاشي هاي آبرنگ و رنگ روغن كه به دستان كمال الملك روي ديوارهاي بنامنقش شده اند، از جذاب ترين و باشكوه ترين بخش هاي بناهاي تاريخي كاشان محسوب ميشوند.

 

خانه طباطبايي ها

بناهاي تاريخي كاشان-خانه طباطبايي هاخانه طباطبايي ها

خانه طباطبايي ها يكي از بناهاي تاريخي كاشان است كه در  سال ۱۲۵۰ ه.ق. سيد جعفر طباطبايي ،تاجر معروف فرش اين بنا را ساخت.
طراح و معمار بنا استاد علي مريم كاشاني ميباشد.وسعت بنا ۴۷۰۰ متر مربع كه شامل ۴۰ اتاق ،۴حياط،۴ زيرزمين،۳ بادگير و ۲ رشته قنات مي باشد.
خيره كننده ترين قسمت خانه ي طباطبايي ها ،حياط و حوض دل انگيزش ،اتاق شاه نشين با پنجره هاي مشبك رنگي و آيينه كاري و نيز گچ بري ها و نقاشي هاي طراحي شده توسط صنيع الملك مي باشد.

 

خانه عامري ها

خانه عامري هاخانه عامري ها

خانه عامري ها در دوره ي زنديه بنا شد و در دوره قاجار گسترش يافت.شامل ۸۵ اتاق و چندين حياط مي باشد.
در معماري بنا مقرنس كاري،منبت كاري و گچ بري هاي خيره كننده اي كار شده است.
اين بنا بلندترين بادگير خانه هاي كاشان را دارد و همين موضوع ويژگي منحصر به فردي به آن بخشيده است كه نبايد ديدنش را از دست داد.

 

باغ فين و حمام فين كاشان

بناهاي تاريخي كاشان-باغ فين و حمام فين كاشانباغ فين

باغ فين كاشان در دوره ي شاه عباس اول صفوي ساخته شده است. بخش هاي ديگر باغ از حمله اتاق شاه نشين،خلوت كريمخاني،حمام سلطنتي،موزه ملي در دوره هاي بعد ساخته شده اند.
برخي منابع از غياث الدين جمشيد كاشاني و برخي ديگر از شيخ بهايي به عنوان طراح باغ فين نام برده اند.
درختان چنار و سرو قد برافرراشته با قدمت حدود ۵۰۰ سال در كنار چشمه پاك و تغيير ناپذير سليمانيه به فضاي تاريخي و فرهنگي باغ آرامشي صد چندان بخشيده اند.
حمام فين در بخش جنوبي باغ فين واقع شده است.از دو حمام كوچك و بزرگ كه هر يك شامل ورودي،گرمخانه،آبنما،خزينه،محل نظافت و سربينه مي باشند.
حمام كوچك همزمان با باغ فين ساخته شد و به علت قتل امير كبير در ۱۲۳۰ ه.ش. مشهور است.
حمام بزرگ در دوره ي فتحعلي شاه قاجار ساخته شده است كه داراي راهروهاي زيادي با معماري زيبا مي باشد.

 

خانه ي عباسيان

بناهاي تاريخي كاشان-خانه ي عباسيانخانه-ي-عباسيان

در سال هاي پاياني نيمه اول قرن ۱۲ ه.ق. ساخته شد.بعد از فوت مالك اوليه وراث سهام خود را فروختند.حياط بيروني بنا را تاجري معروف به نام عباسيان خريداري نمود كه از آن زمان به خانه عباسيان مشهور شد.وسعت بنا ۷۰۰۰ متر مربع مي باشد كه شامل ۵ طبقه،۵ حياط و گودال باغچه است.سبك معماري بنا به گودال باغچه شهرت دارد. به دلايلي از جمله بهره بردن از آب قنات و نيز حفظ خانه از سرما و گرما.
ويژگي منحصر به فرد آن سبك معماري و گچ بري هايش مي باشد.قسمتي از بنا به بنياد سهراب سپهري تعلق گرفته است.

 

حمام سلطان امير احمد

بناهاي تاريخي كاشان-حمام سلطان امير احمدحمام سلطان امير احمد

حمام سلطان امير احمد در مجاورت با امامزاده سلطان امير احمد مي باشد.بناي اوليه ي حمام به دوره سلجوقيان و بناي امروزه آن به دوره قاجار برميگردد.

حمام امير احمد ۱۱۰۲ مترمربع .سعت دارد و از ۲ بخش كوچك و بزرگ شامل بلوخان،سردرورودي،هشتي،راهروهاي ارتباطي،سربنيه،ميان در،گرم خانه،جام خانه و چاه خانه مي باشد.
از ويژگي منحصر به فرد حمام بام گنبدي شكل با شيشه هايي از جنس عدسي محدب ،گچ بري ها و كاشي كاري ها ي فيروزه اي حمام مي باشد.

براي ادامه ي مطلب آثار تاريخي كاشان خانه به سايت تورجور مراجعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.