كوه دماوند و مشكلات آن

با تورجور كليه ي تورهاي طبيعت گردي اصفهان را ببيميد وو انها را مقايسه كنيد

كوه دماوند و مشكلات آن

كوه دماوند

كوه دماوند با ارتفاع ۵۶۰۹ متر ۲۰ سانتي متر بر اساس آخرين گزارش هاي ثقل سنجي مرتفع ترين كوه ايران بوده و به دليل آنكه پديده اي نادر از حيث ويژگي ها ارتفاع و غير است، در سي تير ۱۳۸۷ به عنواناولين اثر طبيعي ملي ايران در زمره اين آثار ثبت گرديد. اهميت كوه دماوند آن است كه نه تنها در زمره آثار منحصر به فرد طبيعي ملي ايران است بلكه اين كوه اساطيري در فرهنگ و ادبيات ايران مظهر پايداري و استقامت و استواري بوده و در اساطير ايران محل در بند كشيدن ضحاك ميباشد.با تورجور همراه باشيد تا سفري به كوه دماوند داشته باشيم و مشكلات صعود به قله ي دماوند را بررسي كنيم.

دماوند كجاست؟

دماوند كجاست؟دماوند كجاست؟

اين كوه با عظمت كه در بخش لاريجان استان مازندران واقع شده است، علاوه بر موارد گفته شده در اهميت و اشتهار آن قبله آمال كوهنوردان ايراني و حتي خارجي مي باشد به طوري كه هر ساله تعداد زيادي از علاقمندان كوهنوردي و كوهپيمايي به ويژه در فصل تابستان به جهت مساعد بودن شرايط اقليمي سوداي صعود به قله دماوند، بلندترين نقطه ايران را دارند. اين توجه تا جايي پيش رفته كه هر سال تعداد زيادي از كوهنوردان خارجي از نقاط مختلف جهان براي صعود به اين قله به كشورمان سفر كرده و علاوه بر صعود به نوك قله دماوند افسانه اي از مواهب طبيعي و فرهنگي كشور ما نيز بهره مند مي شوند.

اما عليرغم آنچه در محبوبيت و دلفريبي بام ايران گفته شد آنچه هر بازديد كننده اي را در سفر به دماوند مي آزارد نكاتي است كه در اين مقاله به آن اشاره خواهد شد و البته بايد به صراحت اعتراف كرد كه حل مشكلات مطرح شده تنها به عهده يك سازمان يا نهاد و يا ارگان خاص مثل فدراسيون‌كوهنوردي يا بخشداري و شهرداري دماوند و سازمانهاي ذي ربط دولتي نبوده بلكه وظيفه تك تك كساني است كه از اين موهبت خدادادي استفاده مي كنند.

به نظر مي رسد فارغ از مقايسه زيرساخت ها و امكانات موجود در ساير سايتهاي صعود جهان كه قطعاً بسته به استقبال كوهنوردان و آن هم به طور مستقيم به شناخته شده بودند و ساير پارامترهاي آن سايت مربوط مي شود. برنامه ريزي و قدرت اجرايي سازمان هاي مسئول دولتي در كنار سرمايه گذاري بخش خصوصي و البته با تعهد فردي و اجتماعي استفاده كنندگان مي تواند نمونه اي عالي در جهت ارائه خدمات مناسب به بهره برداران و مشخصات كوهنوردان فراهم آورد و در عين حال موجبات حفظ محيط زيست كوهستان را به همراه داشته باشد.

عكس كوه دماوند با كيفيت بالا

اما در مورد دماوند طبيعت زيبا و اقليم مناسب منطقه به ويژه در فصل تابستان سبب شده است تا در سال هاي اخير حتي دست اندازي هايي به منابع طبيعي و اراضي ملي شده و كوهپايه هاي دماوند با ساخت و سازهاي بي ضابطه مورد هجوم واقع شود. افزايش جمعيت در مناطق حاشيه اي و به دنبال آن افزايش تعداد خودروها بهره برداران از معادن و غيره خطراتي هستند كه شايد در نگاه اول به چشم يك كوهنورد نيايند و تصوير كوه دماوند كه در ذهنشان است به اينجا نرسد، هر چند كه آسيب هاي جبران ناپذيري را در ميان مدت و دراز مدت بر منطقه وارد خواهند كرد اما آنچه در نگاه اول و در واقع در چشم يك رهگذر نمود پيدا مي كند محيط طبيعي آلوده و نامناسب كمبود زيرساخت ها و بي سامان بودن ارائه خدمات اندكي است كه در دماوند به عنوان تابلوي معرف وضعيت گردشگري مبتني بر جاذبه‌هاي طبيعي ايران وجود دارد.

در عين حال نبايد منكر زيرساخت‌هاي شد كه با زحمت فراوان و به همت فدراسيون كوهنوردي و فعالان گمنام ديگر اين ارز در كمپ پلور و جبهه جنوبي ايجاد شده است وحتي در اين راه جان عده‌اي از هموطنان در سانحه سقوط بالگرد خدماتي كه در هنگام ساخت اين محل از دست رفته كه خود ضايعه اي بزرگ و نشانگر تلاش‌هاي صورت گرفته است.

 

نكات مثبت و منفي سفر به قله ي دماوند

تصوير كوه دماوندتصوير كوه دماوند

در حال حاضر هرچند تلاش هاي خوب و مثبتي توسط ستاد صيانت از كوه دماوند انجام شده است ولي عدم وجود محل مناسب اتراق مسافران بازگشته از نبرد با طبيعت دماوند كه با كوله باري از خستگي از اين ستبر جايگاه،فرود امده اند، خستگي را بر تن هر عاشق كوه و طبيعت اي بر جاي مي گذارد چنانچه با ايجاد يك سرپناه ساده و اما شايسته كه حداقل امكانات رفاهي نظير سرويس بهداشتي قابل استفاده را داشته باشد و بتوان در اين محل در انتظار بار در حال حمل از ارتفاع و وسيله نقليه براي عزيمت به پلور يا رينه ايستاد، نه تنها به استانداردها نزديك مي شويم بلكه از وضعيت آشفته فعلي كه در ديد هر كوهنورد و بازديدكننده بسيار زشت جلوه مي‌كند خارج شويم.

از محل شروع كوهپيمايي كه به راه مي افتيد نكته مثبت آن است كه هنوز دماوند پاكوب هاي محدودي دارد و به قولي مي توان گفت در طول مسير آن تنها رد پاي گردشگران باقي مانده است هر چند در طول همين مسير هم جاي خالي محتواهاي آموزشي و آگاه كننده فني و محيط زيستي در قالب تابلو و غيره زياد به چشم مي‌خورد و به همين اقدام كنند مي‌تواند سهم زيادي در آموزش و بهبود وضعيت فني صعود كنندگان و موزش نكات زيست محيطي داشته باشد گامي مهم در جهت بهسازي و سالم‌سازي محيط باشد. يكي از نقاط ضعف مهم در اين مسير وضعيت نابسامان حمل و نقل وسايل توسط چهارپاياناست كه گاهي سبب رنجش و حتي درگيري چهارپا داران و كوهنوردان مي‌شود كه جا دارد در ساماندهي آن همت گمارده شود.

صعود به قله دماوند

اما فاجعه زماني اتفاق مي‌افتد كه هر كوهنوردي رنج صعود از گوسفند سرا به بارگاه سوم را تحمل كرده و به اميد وجود محيط مناسب جهت استراحت به نقطه اتراق بر بلنداي بيش از ۴ هزار متري دماوند و به بارگاه سوم مي رسد و با محيطي مملو از زباله و پس ماند و بوي نامطبوع ناشي از اين پسماندها و فضولات انساني روبرو مي شود كه هر چند در درجه اول ناشي از عدم تعهد زيست محيطي و بهداشتي كوهنوردان و خيلي بازديدكنندگان است ولي بايد اذعان كرد كه در كنار تلاش براي ايجاد چنين تعهدي با برنامه ريزي در ساخت و نگهداري بهينه از زيرساخت هاي موجود مي توان اين زخم را مرهم نهاد و شرايط را بهبود بخشيد.

براي ادامه ي مطلب كوه دماوند كجاست ؟ كليك كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.