خاطره ي سفر به كوير متين آباد كاشان

با تورجور كليه ي تورهاي طبيعت گردي اصفهان را ببيميد وو انها را مقايسه كنيد

خاطره ي سفر به كوير متين آباد كاشان

اواخر پاييز بود و هوا سرد. براي سفر بايد مناطق جنوبي و گرم را انتخاب كرد. با دوستاني كه قرار بود همسفر باشيم مشورت كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه دل به كوير و رمل هاي ماسه اي بزنيم.
حالا يك سوال پيش رو بود، كدام كوير؟ كوير مرنجاب ؟ كوير مصر؟ كوير ريگ جن ؟ كوير ريگ زرين ؟ كويرحاج علي قلي ؟ كوير لوت؟؟!!
هر كدام از اين گزينه ها شرايط خاصي را مي‌طلبيد كه فراهم كردن آن براي همسفران ما ميسر نبود. به خصوص كه در بين همسفران دختر بچه سه ساله اي حضور داشت، كه بايد توانايي هاي او را درنظر مي‌گرفتيم و امكانات و شرايط سفر را با توجه به نيازهاي او مهيا مي كرديم. بعد از كلي مباحثه و مشاوره ياد كوير متين آباد افتاديم.
كويري كه فاصله زيادي هم با تهران نداشت و امكانات موجود در منطقه شرايط را براي حضور كودكان در آنجا كاملاً مهيا كرده بود. نزديكي به تهران و كوتاهي مسير مزيت مهم ديگري به شمار مي رفت كه ما را در انتخاب مقصد مصمم تر كرد.

هدف مشخص شد :كوير متين آباد.

براي سفر آماده شديم البته تجهيزات خاصي لازم نبود همه چيز در منطقه موجود بود. فقط به دليل فصل زمستان و سرد بودن هوا لباس گرم بايد همراه مي‌برديم بررسي هايي در مورد منطقه انجام شد . اطلاعات مورد نظر جمع‌آوري شد، كه مسئوليت آن هم طبق معمول بر عهده من بود.

از قبل با كمپي كه در منطقه متين آباد احداث شده بود تماس گرفتم و براي تعداد همسفران جا رزرو كرديم. كمپ متين آباد با هدف ايجاد مكاني براي استقرار در دل طبيعت ساخته شده است. امكانات تفريحي مختلفي هم در آن در نظر گرفته شده، كه مي‌توان در مدت استقرار در منطقه از آنها استفاده كرد.

در كوير متين آباد ، چندين اتاق هاي تجهيز شده وجود دارد كه شامل سرويس‌هاي خواب، يخچال، حمام و سرويس هاي بهداشتي كه با معماري سنتي منطقه ساخته شده اند و ميتوان شب را بدون دغدغه و با آرامش كامل به صبح رساند.

اقامتگاه هاي كوير متين آباداقامتگاه هاي كوير متين آباد

در كنار آنها چادرهايي نيز به سفارش هلال احمر احداث شده‌اند كه امكانات و وسايل مورد نياز براي خواب به همراه با زيلو هاي محلي به سبك چادر عشاير در آنها قرار داده شده است و مي توان تجربه يك شب ماني در چادر و طبيعت را تجربه كرد.

كمپ در كوير متين آباد-تورجوركمپ در كوير متين آباد

همسفران ما چادر را ترجيح دادند. تصميم گرفتيم همگي حتي كوچكترين فرد گروه كودك سه ساله مان هم آن شب را به دور از زرق و برق زندگي و خانه خود و در جايي متفاوت از هر شب، به روش عشاير به صبح برسانيم.
صبح روز حركت فرا رسيد ساعت ۸ صبح همگي جمع شديم و ذوق و شوق بچه ها از همان شروع اين سفر هيجان انگيز ما را نيز به وجد آورده بود.

كوير متين آباد كجاست؟

كوير متين آباد در ۶۰ كيلومتري اتوبان كاشان اصفهان قرار دارد. براي رسيدن به اين كوير از سمت اتوبان قم به كاشان به راه افتاديم و بعد به مسيرِ به سمت اصفهان را انتخاب كرديم. هوا خنك بود و دلچسب. نيمرو و چاي داغ در آن هواي سرد زمستاني بسيار مي چسبيد. بعد از يك ساعت رانندگي در بين راه توقف كرديم صبحانه مفصل خورديم و مسير را ادامه داديم.
در ۶۰ كيلومتري بزرگراه كاشان به اصفهان با ديدن تابلوي ابيانه به سمت راست تغيير مسير داديم و به سوي امام زاده آقا علي عباس حركت كرديم. شهرستان بادرود در ۱۰ كيلومتري آن قرار دارد. بعد از پشت سر گذاشتن روستاي خالد آباد و ده آباد به روستاي متين آباد رسيديم از خروجي اتوبان حدود ۲۲ كيلومتر مسافت طي كرديم. مسير براي ماشين شخصي كاملا مناسب بود و نياز به ماشين هاي فورويل نبود.

براي اقامت و ديدن كوير متين آباد چند راه امكانپذير است: يكي همان راهي كه ما انتخاب كرديم، يعني اقامتگاه هاي متين آباد. راه ديگر اقامت در خانه هاي محلي روستاي بين راه و نزديك به متين آباد است. با اقامت در اين روستاها هم مي‌توانيد از نزديك با زندگي مردم روستا آشنا شويد. و هم با طي مسافت كوتاه به كوير برسيد. اگر خواستيد اين راه را برگزينيد حتما از قبل با محلي هاي منطقه براي اقامت شبانه خود هماهنگي لازم را انجام دهيد. اگر هم بخواهيد شب را در دل كوير و در چادرمسافرتي شخصي خودتان و به تنهايي بگذرانيد، مي‌توانيد از سمت امام زاده آقا علي عباس به جنوب شرقي كوير متين آباد برسيد و وارد كوير شويد.
حتماً در نظر داشته باشيد اگر در سفرها تصميم به اقامت در چادر شخصي خود داشتيد حتما از قبل نيروي انتظامي منطقه را از محل استقرار خود مطلع سازيد.
براي رسيدن به منطقه متين آباد مي‌توانيد از قطار هم استفاده كنيد. براي اين منظور در قطار مسافري تهران- اصفهان- يزد بايد در ايستگاه بادرود پياده شويد.يا همچنين ميتونيد از تور براي رفتن به كوير متين آباد استفاده كنيد.

از آنجا كه تا كمپ حدود ۲۰ دقيقه بيشتر راه نداريد. از تهران با ماشين شخصي حدود ۴ ساعت براي رسيدن به كمپ زمان لازم داريد. ما ساعت ۱ بعد از ظهر به محل رسيديم و در چادرها مستقر شديم.

چادر هاي كوير متين آبادچادر هاي كنار هم قرار گرفته ي كوير متين آباد

همانطور كه گفته شد چادرها از نوع چادرهاي هلال احمر بود، و ضد آب، كه خيالمان از نفوذ رطوبت يا باران احتمالي راحت بود .تهويه هوا هم در آن به خوبي صورت مي‌گرفت. چادرها در ابعاد مختلفي وجود داشت، كه مي‌توانستيم بسته به تعداد، ما آنها را رزرو كنيم. بزرگترين چادرها براي اسكان حداكثر ۶ نفر آماده شده بود. همه چيز تميز و مرتب بود ولي مي‌توان ملافه شخصي هم همراه برد تا بهداشت را به طور كامل رعايت كرده باشيم.
چادر ها همگي در كنار هم برپا شده بود و مجهز به سيستم گرمايشي و برق بود پنجره هايي در دو طرف چادر براي تهويه بهتر هوا و ديدن مناظر اطراف از داخل چادر تعبيه شده بود.

بعد از اينكه در چادرها مستقر شديم و استراحت كوتاهي كرديم براي خوردن ناهار به رستوران رفتيم.
منطقه كاملا كويري بود و براي رسيدن به قسمتهاي مختلف بايد از بين بوته ها و پوشش گياهي خاص كوير عبور مي‌كرديم كه اين خود جزو زيبايي هاي منطقه به حساب مي‌آمد.

رمل هاي كوير متين آبادرمل هاي كوير متين آباد

بعد از خوردن ناهار براي قدم زدن ميان رمزها راهي دل كوير شديم.

رستوران سنتي در كوير متين آبادرستوران سنتي در كوير متين آباد

نميدانم چقدر تجربه پياده روي با پاي برهنه در كوير را داريد. اگر تجربه اش را نداريد، فرصت را از دست ندهيد. مطمئنا پشيمان نخواهيد شد. هنگامي كه انگشتان شما گرماي لذت بخش ماسه ها را حس مي‌كند، هنگامي كه دانه هاي ريز ماسه كف پاهاي شما را ماساژ مي دهد، هنگامي كه گرماي آفتاب زمستاني كوير صورت و پوست شما را نوازش مي‌دهد، هنگامي كه در زير سكوت كوير صداي جابجا شدن ماسه ها زير كويري، كه با نسيم ملايم كوير بر روي هم ميلغزند را مي شنويد آرامش وصف ناشدني را پيدا مي‌كنيد.
گرماي خورشيد كوير هم در اين فصل لذت بخش بود. چند بار از رمل ها بالا رفتيم و به حالت شن اسكي و يا با غلط زدن به پايين برگشتيم ودوباره از اول .بچه ها هم كه حسابي جيغ زدن و بازي كردن و خوش گذراندند.
براي كساني كه به دنبال كاهش وزن هستند هم مناسب بود. چون با راه رفتن روي رمل ها به خصوص با پاي برهنه به شدت كالري مي سوزاند.
در منطقه چند نفر شتر هم نگهداري مي‌شد، كه براي شتر سواري مهمانان از آنها استفاده مي كردند. ما هم سوار شديم و مسافتي را به روش گذشتگان دور همراه با كاروان شتر پيموديم.

شتر سواري در كوير متين آبادشتر سواري در كوير متين آباد

تجربه بي نظيري كه هرگز از ياد هيچ كداممان نخواهد رفت. مخصوصاً بچه ها كه صداي خنده هاي از ته دلشان هنوز در گوش هايمان هست.
همسفران اي كه به دنبال هيجان و ماجراجويي بودند با كرايه سه چرخه هاي موتوري موجود در محوطه به ترشح آدرنالين در خون شان مشغول بودند .عصر بي نظيري را گذرانديم.

موتور چهارچرخ در كوير متين آبادموتور چهارچرخ در كوير متين آباد

غروب خورشيد در دل كوير چيزي از آسمان شب معروف كوير كم نداشت. رقص رنگ ها در آسمان و تلاش خورشيد براي محو شدن ميان رنگ‌ها رسيدن شب و ستارگان زيباي كبير را نويد مي داد.

غروب خورشيد در كوير متين آباد كاشانغروب خورشيد در كوير متين آباد كاشان

علاقه مندان به عكاسي دلي از عزا درآوردن و حسابي از اين نقاشي پروردگار عكاسي كردند.
هوا هم داشت كم‌كم سردتر ميشد به چادرها برگشتيم لباس‌هاي گرم به تن كرديم و بعد از شكرگزاري به درگاه پروردگار به خاطر آن همه زيبايي و سجده در مقابل عظمتش، براي شام آماده شديم حسابي هم گرسنه شده بوديم. بعد از صرف شام در رستوران مجموعه، براي رصد ستاره ها به رصد خانه رفتيم. در پشت بام مجموعه تجهيزاتي براي رصد ستارگان در نظر گرفته شده بود كه بايد از قبل با مسئولان هماهنگي لازم را انجام مي‌داديم و راس ساعت مشخص حاضر مي شديم تا بتوانيم از آن امكانات استفاده كنيم. فضايي با حداقل آلودگي نوري و مناسب براي ديدن آن بالاها.

رصد ستارگان در كوير متين آبادرصد ستارگان در كوير متين آباد

از كوير و آسمان شبش همه شنيده اند. تعداد بيشمار نقطه هاي نوراني در آسمان مانند تابلوي زيبايي در بالاي سر خودنمايي مي‌كرد. كارشناس ستاره شناسي، توسط تلسكوپ مخصوص، ستاره ها و سياره ها را به بازديدكنندگان توضيح و نشان مي داد.
اين قسمت براي بچه ها خيلي جالب و آموزنده بود. مطالبي كه در كتاب ها ديده و خوانده بودند را جلوي چشمانشان مي ديدند، هيچ وقت هيجان كودك ۷ ساله همراهمان را هنگام ديدن سياره زحل و نوار زيباي دورش را فراموش نمي‌كنم.
بعد از ديدن دنياي خارج از كره خاكي خودمان و نوشيدن چاي و دمنوش هاي مختلف در چاي خانه ساختمان كاروانسرا، براي برپايي آتش به محل مخصوصي رفتيم. به جهت حفظ امنيت چادرها، برپايي آتش در كنار چادر ها ممنوع بود. به همين دليل براي كساني كه مي‌خواستند آتش به پا كنند منطقه اي مخصوص به دور از چادرها در نظر گرفته شده بود.
هوا سرد تر از قبل شده بود و آتش و گرمايش براي همه مطبوع بود. هميشه فرآيند برپايي آتش مخصوصا براي آقايان از هيجان خاصي برخوردار است آتش‌بازي، سيب زميني كبابي آغشته به كره، سوسيس كوكتل كبابي و … از لذت هاي شب كوير و آتش شبانه است. منقل هايي هم به همين منظور در آنجا تعبيه شده بودند. آتش ما تا پاسي از شب بر افراشته بود. كنارش نشستيم گفتيم و شنيديم و چاي زغالي خورديم.

اتيش بازي در كوير متين آباداتيش بازي در كوير متين آباد

ساعت از نيمه شب گذشته بود. كه به چادرهاي مان برگشتيم البته بازهم ساعتي را همگي در كنار هم داخل يكي از چادر ها به بازي و بازگو كردن خاطرات شيرين پرداختيم و بعد هم هر خانواده در چادر خود مستقر شد و به استراحت پرداختند.
كساني كه علاقمند به عكاسي هستند مخصوصاً، عكاسي طلوع خورشيد كويري، نبايد اين موقعيت را از دست بدهند(ميونيد اين مقاله را براي اموزش عكاسي حرفه اي با موبايل بخونيد). ما هم بعد از خواندن نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب براي ديدن تلاش خورشيد براي بيرون آمدن از پشت رمل ها از چادر بيرون زديم و به ميان كوير رفتيم و از اين زيباي پروردگار نهايت لذت را برديم.
بعد از بيرون آمدن كامل خورشيد و شروع روز براي صرف صبحانه به غذاخوري مجموعه رفتيم.
بعد از صبحانه از باغ ارگانيك و شتر مرغ هاي پرورش داده شده در منطقه ديدن كرديم. روشي براي سلامتي بيشتر بشر و طبيعت. چرا كه در باغ هاي ارگانيك، استفاده كمتر از مواد شيميايي باعث سالم بودن محصول به عمل آمده و همچنين عدم استفاده از كود ها باعث صدمه كمتر به خاك منطقه و حفاظت از محيط زيست مي شود.
كاش همه جا از اين روش كشت استفاده مي‌شد شترمرغ هاي دوست داشتني هم با آن گردن دراز و پاهاي باريك گويي به استقبالمان آمده بودند و براي ميهمانان شان دلربايي مي كردند.

براي ادامه ي سفرنامه ي كوير متين آباد كليك كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.