چرا كوه هاي آلاداغ لار در آذربايجان شرقي رنگارنگ است؟

با تورجور كليه ي تورهاي طبيعت گردي اصفهان را ببيميد وو انها را مقايسه كنيد

چرا كوه هاي آلاداغ لار در آذربايجان شرقي رنگارنگ است؟

كوه هاي آلاداغ لار،تورجور

 

راز كوه هاي رنگي , كوه هاي آلاداغ لار در آذربايجان شرقي

زمين در اينجا مثل تابلوي نقاشي با رنگ هاي گرم و زنده، رنگ آميزي شده است. اين شگفتي، كوه هاي آلاداغ لار نام داشته و در شمال شرق تبريز و در مسير آزاد راه تبريز- اهر در نزديكي شهر خواجه ديده مي‌شوند. با تورجور همراه باشيد تا به شما بگوييم چرا اين كوه ها به اين شكل و رنگ هستند و علت به وجود آمدن اين منطقه رنگارنگ چيست.

مجموعه كوه هاي آلاداغ لار ماهنشان و كوههاي رنگي ميانه را جزو پديده هاي رسوبي ميراث زمين شناختي ايران دسته بندي كرده‌اند. پديده هاي رسوبي داراي گستردگي زيادي در ميان پديده هاي زمين شناختي ايران هستند. غارها گل فشان ها روستايي در مناطق كويري بيابان هاي ايران با تپه هاي ماسه اي و بر خان ها و پديده هاي چينه اي همگي جز پديده هاي رسوبي ميباشند. پديده هاي چيني از چند لايه رسوبي تشكيل شده اند و داستان هاي زيادي از زمان هاي قديم براي ما بازگو مي‌كنند. تشكيل فسيل موجودات هم پس از مرگشان در ميان لايه هاي رسوبي نيز متاثر است. همچنين شرايط آب و هوايي و گرما و سرماي كوه هاي آلاداغ لار در ميان اين لايه ها به خوبي حفظ مي شوند. بسياري از مخازن نفت و گاز، در ميان لايه هاي رسوبي تشكيل شده و قرار دارند. اين پديده ها اغلب اندازه بزرگي دارند و ممكن است كيلومتر ها را در يك قاب تصوير پوشش دهند به همين دليل پديده هاي چينه اي جز چشم اندازهاي زمين‌شناختي قرار مي گيرند.

كوه هاي آلاداغ لار اذربايجان،تورجور
حدود ۲۰ ميليون سال پيش لايه هايي از ماسه سنگ مارن گچ و سنگ جوش به آرامي به تناوب روي هم و در محيطي متفاوت از رودخانه ها تا محيط درياچه تشكيل شدند. رنگ قرمز شاخص اين لايه ها نشان دهنده شرايط اكسيدي در محيط يعني فراوان بودن اكسيژن در محيط رسوب گذاري اين لايه ها است. برخي از محققان معتقدند كه همين شرايط اكسيدي سبب شده تا قابليت فسيل شدن جانداراني كه در آن زمان مي زيسته اند كم شود از اين رو با وجودي كه بسياري از مهره داران امروزي در آن زمان شكوفايي و گسترش داشته اند، تعداد فسيل هاي به جا مانده از آنها كم باشد. شكل گيري گنبد نمكي خواجه، سببِ به هم ريختگي و پيچيدگي لايه‌هاي رنگين شده است.

 

براي مشاهده ادامه مقاله راز كوه هاي آلاداغ لار آذربايجان شرقي ، كليك كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.