جاذبه هاي اصفهان| بازارها و صنايع دستي اصفهان

با تورجور كليه ي تورهاي طبيعت گردي اصفهان را ببيميد وو انها را مقايسه كنيد

جاذبه هاي اصفهان| بازارها و صنايع دستي اصفهان

بازار اصفهان و صنايع دستي اصفهان چه چيز هايي هستند؟

در قسمت قبل سفري به جاذبه هاي تاريخي اصفهان  و پل ها و كاخ هاي اصفهان كرديم. بازار اصفهان در واقع مجموعه اي است از آثار تاريخي مدرسه سارونقي، مدرسه صدر، مدرسه نيماورد و كاروانسراهاي از دوران صفويه و قاجاريه مانند كاروانسراي گلشن تيمچه ملك و حمام‌هاي از عصر صفويه، اين بناهاي تاريخي بر اهميت مجموعه معماري بازار بزرگ اصفهان كه از سر در قيصريه تا سر در مسجد اصفهان امتداد دارد، افزوده است. با تور جور همراه باشيد تا صنايع دستي اصفهان را بشناسيم.

بازار اصفهان

بازار هاي اصفهان

بازار هاي اصفهان

بازار كنوني اصفهان چه شاخه هايي از بازار بزرگ سراسري آن است. در دوره صفوي همزمان با بناهاي ميدان بزرگ و مجموعه آثار اطراف آن پديد آمده و توسعه يافته است. بازار اصفهان اغلب بازارهاي سنتي هم محل عرضه و مبادله كالا ست و هم مركز توليد انواع كالاهاي ضروري.
اصفهان از ايام گذشته شهري صنعتي بوده و به خصوص و به خصوص در توليد جنگ افزار هاي سنتي زبانزد بوده است و امروزه نيز صنايع دستي اصفهان در ظرافت، زيبايي، مانند ندارد. بازار اصفهان در واقع رگ حياتي اين شهر بزرگ است كه با گسترش آن به شهر رواج و رونق گرفت.

قلم كاري اصفهان

قلم كاري اصفهان

قلم كاري اصفهان

صنعت قلم كاري مانند ديگر هنرهاي دستي در دوره صفويه در اصفهان چنان رواج و رونقي داشت كه تا به امروز هم زنده است نقش هاي قلمكار را معمولاً بر روي پارچه ساده دستباف مي‌زدند ولي اخيراً بر پارچه ابريشم طبيعي نيز نقش قلمكار كوبيده مي شود نقش هاي قلم كار بسيار متنوعند ولي مرغوبيت آن ها بستگي به مهارت و چيره دستي استادان طراح دارند. پارچه قلمكار بيشتر براي روميزي، طاقچه پوش، پرده رو تختخوابي ، كيف دستي و دامن و پيراهن زنانه به كار ميرود.
اروپاييان براي تزئين خانه هاي خود از نقش هاي قلمكار استفاده مي كنند.
استاد محمود دهنوي از جمله هنرمندان قلم زني بود كه ظرافت و مهارت و نازك انديشي را با قدرت استحكام همراه مي كرد و و توسط او آثار خلق مي شد كه اكنون مايه افتخار موزه ها و مجموعه هاي معتبر است.

 

قلم زني اصفهان

قلم زني اصفهان

قلم زني اصفهان

قلم زني از هنرهاي اصيل و قديمي اصفهان است و استادان قلم زن اصفهان، در خلق طرح ها و نقش هاي بديع همتا ندارند. آنها با قلم مخصوص قلم زني بر روي اشيا و ظروف فلزي مانند سيني و گلدان و مجسمه هاي بزرگ مسي و برنجي قوطي سيگار و قاب عكس، تصوير گل و گياه و جانوران و آدميان را استادانه نقش مي‌كنند. اين دستاوردهاي هنري همه روزه در خيابان چهارباغ به اطراف ميدان نقش جهان به سياحان داخلي و خارجي عرضه مي شود. از نظر جهانگردي خارجي قلم زني هاي اصفهان بهترين رهاورد و هديه سفر است.

قالي بافي

صنايع دستي اصفهان-قالي بافي اصفهان

قالي بافي

هنر قالي بافي در دوره صفويه به حد كمال خود رسيد و قالي اصفهان در سراسر ايران شهرت يافت. امروزه قالي بافي از صنايع دستباف رايج اصفهان است. هرچند كمبود مواد طبيعي و كاربرد متنوع مانند رنگ هاي شيميايي موجب شده است كه قاليها و قاليچه هاي نفيس ابريشمي به علت هزينه بالا كمتر بافته شود.

خاتم سازي

صنايع دستي اصفهان-خاتم سازي اصفهان

خاتم سازي

صنايع دستي اصفهان-خاتم سازي

خاتم سازي

اصل هنر خاتم سازي از شيراز است ولي از زماني كه اصفهان به بزرگترين مركز جهانگردي ايران تبديل شد، عده اي از خاتم سازان شيراز به اصفهان و تهران مهاجرت كردند و كارگاه خاتم سازي برپا كردند و اين نسل از هنرمندان خاتم ساز تجربه هاي خود را به هنرمندان اصفهان منتقل ساختند به آنها نقاشي را با خاتم سازي تركيب كردند و شيوه هاي جديدي در خاتم سازي ابداع كردند. مثلا يك نوع جعبه خاتم ساختند كه روي آن نقاشي مينياتور است، همچنين آلبوم عكس ها را به حاشيه خاتم مي ساختند كه مثل آنها نقاشي و تذهيب و نقره كاري و قلمزني است.

در قسمت بعد سفري به مساجد معروف اصفهان ميكنيم و اين همه جاذبه را به همراه تصوير توضيح ميدهيم.

براي ادامه مطلب صنايع دستي اصفهان كليك كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.