ديدني هاي محلات،هلند ايران

با تورجور كليه ي تورهاي طبيعت گردي اصفهان را ببيميد وو انها را مقايسه كنيد

ديدني هاي محلات،هلند ايران

محلات! اولين جايي كه بعد از شنيدن سفر به محلات به ذهن اكثريت مي‌رسد، بازديد از آبگرم محلات است. بعد هم ديدن باغ گل آن كه بدون شك همه درمورد زيبايي‌هايش شنيده اند اما ديدني ها و زيبايي هاي محلات فراتر از اينهاست آثار طبيعي و باستاني زيادي در اين نقطه از كشورمان قرار گرفته كه متاسفانه كمتر ايراني آن را ديده و يا حتي شنيده است. غار بسيار زيبايي كه در جهان كم نظير است و در ايران تنها در محلات وجود دارد آثار باستاني با ارزشي كه به دوره‌هاي مختلف تاريخ باز مي گردد و مي توان شكوه و عظمت فرهنگ ايراني را در آنها يافت.پس با تورجور همراه باشيد تاسفري به تك تك ديدني هاي محلات داشته باشيم.

 

بهترين زمان سفر به محلات

براي سفر به محلات و ديدن همه اين زيبايي ها در تمام فصول سال مي تونيد اقدام كنيد ولي از آنجايي كه جشنواره گل و گياه محلات در شهريور يا مهر هر سال برگزار مي گردد، بسته به زمان برگزاري اين جشنواره اين دو ماه بهترين زمان براي سفر به اين نقطه از كشور عزيزمان و ديدن شاهكار گل و گياه ايران محسوب ميشود.به همين دليل ما نيز مهرماه را براي سفر به محلات هلند ايران انتخاب كرديم.
شما ميتونيد اين سفر را يك و يا دو روزه انجام دهيد ولي در يك روز بدون شك وقت كم مي آوريد چرا كه براي ديدن همه زيبايي هاي طبيعي و تاريخي محلات و استفاده از آب گرم آن و بازديد از باغ گل يك روز زمان بسيار كمي است و نياز به زمان بيشتري داريد.

پنجشنبه صبح بود كه به سمت محلات راه افتاديم. اين شهر از توابع استان مركزي است كه تا تهران حدود ۲۸۰ كيلومتر فاصله دارد و نزديك به ۳ ساعت و نيم براي رسيدن به آن زمان مي‌برد. محلات از مناطق مسكوني قديمي ايران به شمار مي رود كه از آثار برجامانده به نظر مي‌رسد. قدمت آن به زمان مادها و هخامنشيان باز مي‌گردد و از جمله مناطق درخور اهميت در آن زمان ها به شمار مي رفته است.

نكته قابل توجه در مورد محلات اين است كه با وجود اين چنين قدمتي، در هيچ يك از كتب قديمي، نامي از محلات به چشم نمي‌خورد بلكه آن را به نام‌هاي وركان و ساير الملوك مي‌توان پيدا كرد.

چرا نام محلات محلات است؟

محلات در واقع جمع محله است و من نظر مي رسد منظور متشكل از چند محله بوده است كه به مرور زمان تبديل به محلات كنوني ما شده است.

چگونه از تهران به محلات برويم؟

براي رسيدن به محلات از تهران به سمت قم به راه افتاديم و در ادامه سلفچگان روستاي دودهك و دليجان را رد كرديم تا به محلات رسيديم.همچنين ميتوانيد براي سفر به محلات و بازديد از همه ي ديدني هاي محلات از تور هاي طبيعت گردي محلات استفاده كنيد.

ديدني هاي محلات

زمان حركت ما ساعت ۶ صبح بود در بين راه در يكي از رستورانهاي جاده قم توقف كرديم و صبحانه مفصلي در هواي خنك اوايل پاييز خورديم و بعد به مسير خود ادامه داديم . ساعت ۱۰ به دليجان رسيديم از قبل فهرستي از ديدني هاي محلات تهيه كرده بوديم اولين نشان كه منحصر به فرد هم هست غار چال نخجير بود. غار چال نخجير در جاده دليجان به سمت نراق قرار دارد به همين دليل قبل از رسيدن به محلات در دليجان مسير جاده نراق را انتخاب كرديم بعد از حدود ۱۵ كيلومتر تابلو غار نصب شده بود و بقيه مسير را با راهنمايي تابلوها طي كرديم.

غارچال نخجير زيباترين ديدني هاي محلات

غارچالنخجير زيباترين غار دنيا-تورجورسقفي بلند و اشكالي بلورين

غار چال نخجير ، تنها غار زنده ايران و از معدود آنها در جهان به شمار مي رود. داشتن غاري كه هنوز زنده است و هنوز مي تواند خود را بازسازي كند از ثروت هاي طبيعي ايران به شمار مي رود، بسيار حائز اهميت است و مي‌تواند در صنعت توريست مورد استفاده فراوان قرار گيرد و جزو مهم ترين ديدني هاي محلات محسوب ميشود.

منظور از زنده بودن غار اين است كه اگر به هر علتي صدمه‌اي به ديواره آهكي غار وارد شود به مرور زمان و طي گذشت چندين سال محل آسيب ديده ترميم مي‌شود و به حالت اول باز ميگردد البته نكته اي كه بايد مد نظر قرار دهيم اين است كه ترميم و بازسازي صدمه اي كوچك شايد چندين هزار سال طول بكشد.
به همين دليل هنگام بازديد از اين غار بايد بسيار مراقب بود تا كوچكترين صدمه اي به آن وارد نكنيم.

براي اين غار استثنايي حتي فلش دوربين هاي ما، لمس ديوار ها توسط انسان، مي تواند آسيب جدي به زنده بودن آن باشد و باعث شود اين خاصيت خود را از دست بدهد و ما براي هميشه اين پديده كم نظير در دنيا را از دست بدهيم.

غار چال نخجير كه مردم در گذشته به آن هوهو مي‌گفتند در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملي ايران ثبت شد. غار كه به دوره سوم زمين شناسي تعلق دارد هنوز به طور كامل كشف نشده است بر اساس پيش بيني زمين شناسان اين غار در حدود ۸ تا ۱۰ كيلو متر عمق دارد در حاليكه تاكنون تنها چهار كيلومتر از ان شناسايي شده است.
كمي بيشتر از يك كيلومتر آن سنگ فرش و براي بازديد عموم مردم آماده شده است كه به دليل هموار بودن مسير پيمايش در حدود يك ساعت زمان نياز است تا اين مسافت را طي كنيد البته زيبايي هاي غار باعث مي شود هرگز گذر زمان را احساس نكنيد.

تور غار نخجير - محلات
چكيده ها و چكنده هاي آهكي شيري رنگ كه در همه جاي غار به چشم مي خورد همچنين رنگ هاي زرد سياه، سبز، نارنجي و قرمز هم در نقاط مختلف غار مشاهده مي شود كه به دلايل وجود املاح گوگرد، آهن، مس و جيوه ايجاد شده اند و واقعا تركيب اين رنگ ها ما را به وجد آورده بود.

در بيشتر ديواره‌هاي غار آثار خط تراز آب ديده مي‌شد. شايد در گذشته داخل غار آب بوده كه بر اثر تغييرات در طول دوره هاي زمين شناسي اكنون ديگر آثاري از آن باقي نمانده. البته طبق صحبتهاي كارشناس حاضر در غار در انتهاي غار درياچه وجود دارد كه پيش بيني مي شود در صورت كشف تمامي آن، زيباترين غار آبي كشور باشد كه با ايجاد امكانات قايقراني بتوان مناظر بي نظير و غير قابل تصور را شاهد باشيم اميدوارم روزي بتوانيم بر روي آب درياچه اين غار پارو بزنيم.

همانطور كه گفته شد خود احياي از ويژگي‌هاي خاص و منحصر به فرد اين غار به شمار مي رود.
از ديگر عجايب اين غار يكنواخت بودن و تهويه عجيب هواي آن در تمام فصول سال است. به طوري كه شما در تابستان هواي خنك و در زمستان گرما را در داخل غار تجربه مي كنيد.
بنا به گفته كارشناسان مربوطه اين غار دماي هوايي بين ۷ تا ۱۴ درجه سانتي‌گراد دارد كه براي تمامي فصول مطلوب و لذت بخش خواهد بود.
در بازديد از غار اين نكته را فراموش نكنيد كه حتي لمس ديواره‌ها و چكيده ها و چكنده هاي غار هم به شدت به آن آسيب ميرساند مراقب ثروت‌هاي طبيعي مان باشيم.

آتشكده ي آتشكوه دومين جذابترين ديدني هاي محلات

آتشكده ي آتش كوه-ديدني هاي محلاتآتشكده ي آتش كوه

يكي ديگر از ديدني هاي محلات كه در فهرست مسيرمان قرار داشت آتشكده آتشكوه بود. آتشكده اي كه به دوره ساساني تعلق دارد. براي رسيدن به اين آتشكده در راه بازگشت از غار چال نخجير به دليجان برگشتيم و بعد از گذشتن چند دقيقه از جاده كمربندي دليجان به سمت محلات به تابلوي برخورديم كه مارا به سمت آتشكده راهنمايي مي‌كرد.
از اين بناي عظيم تاريخي كه جزو مهمترين آتشكده هاي زرتشتيان به حساب مي آيد، ديوار ها و ستون ها باقي مانده است كه عظمت بنا را به خوبي در ذهن متصور مي نمايد. ديوارهايي كه براي استحكام بيشتر در آن ها تيرهاي چوبي به كار رفته بود و ستون‌هايي كه از سنگ و ساروج ساخته شده و بنا به نوشته مورخان، طاق عظيمي بر روي اين ستون ها قرار گرفته بوده. با قدم زدن در ميان اين ستونهاي قطور ، تصور بناي كامل و قسمت هاي مختلف آن حس عجيبي به انسان دست مي دهد.

در اين سفر هم باز همان حس غريبي كه در بازديد از هر بناي تاريخي به سراغم مي آيد را تجربه كردم تصور اتفاقاتي كه در كنار هر يك از اين ستون ها رخ داده، انسانهايي كه آمده اند و رفته اند. ظلم ها و مهرباني ها يي كه اين بناها به چشم ديده اند و نمي‌توانند لب بزنند و براي ما از نياكانمان چه داستان هايي كه بگويند.

آتشكده ي آتش كوه ديدني هاي محلاتآتشكده ي آتش كوه

بقيه همسفران نيز هر كدام در گوشه اي به تنهايي و سكوت در حال قدم زدن در ميان ستون ها و ديوار ها بودند. گويي آنها هم حس و حالي شبيه به من داشتند .اگر به ديدن آثار تاريخي علاقه مند هستيد، ديدن اين بنا را حتما توصيه مي كنم.

متاسفانه در نقطه نقطه اين بناي با ارزش آثاري از تخريب به چشم مي‌خورد كه انسانها براي يادگاري و يا فروش به غارت برده اند و صدمه اي فراوان به آن وارد كرده‌اند. اي كاش قدر داشته هايمان را بدانيم و براي لذت هاي آني و بي ارزش تاريخ كشورمان را نابود نكنيم.

در نزديكي اين آتشكده روستاي وجود دارد كه قدمت زيادي ندارد به همين دليل احتمال مي‌رود روستا وجود داشته باشد، كه هنوز در زير خاك مدفون باشد. اميدواريم روزي حفاري شود و از دل خاك بيرون بيايد تا بتوانيم برگ ديگري از تمدن ايران زمين را شاهد باشيم. درخت چنار بزرگ نزديك روستا از ديگر ديدني‌هاي محلات به شمار مي رود كه ديدن آن خالي از لطف نبود.

در ادامه مسير به شهر محلات رسيديم شهر گل ايران كه به هلند ايران نيز معروف است. مشخص است كه به محض رسيدن به محلات اولين چيزي كه هدف آن قرار گرفت، باغ گل محلات بود. ولي قبل از آن گرسنگي امانمان را بريده بود اول بايد به داد شكم مي‌رسيديم.

در يكي از رستورانهاي اين شهر نهار خورديم و كمي استراحت كرديم و بعد از مرور برنامه به سمت باغ گل حركت كرديم. نكته اي كه در اينجا بايد يادآور شوم اين است كه هر ساله از اواسط شهريور تا اواسط مهرماه به مدت يك هفته جشنواره گل در شهرستان محلات برگزار مي شود كه اگر با مطالعه قبلي و دانستن زمان اين جشنواره برنامه سفر خود را در آن زمان هماهنگ نماييد، مي توانيد از هلند ايران بهترين استفاده را نماييد.

باغ گل محلات

باغ گل محلات-مكان هاي ديدني محلات-تورجورباغ گل محلات

در باغ گل محلات كه جزو شگفت انگيزترين ديدني هاي محلات محسوب ميشود ، انواع گلهاي ميخك، داوودي، ختمي، شب بو، ديفن، باخيا، بنفشه، كاكتوس، زنبق، رز، پاپيتال، مينا، بنجامين، محبوبه شب و …. با تزيينات هنرمندي زيبايي به چشم مي‌خورد. گل هايي كه از قدم زدن در ميان آنها و استشمام هواي معطر و لطيف آنجا سير نمي شديم و روحي تازه پيدا كرديم داستان كاشت گل در محلات هم بسيار جالب است داستاني كه يكي از اهالي محلي اينگونه برايمان شرح داد.

 

داستان كاشت گل در محلات

بيش از هشتاد و پنج سال پيش يك مسيحي هلندي الاصل به نام پرتيوار كه در تهران ساكن بود با وارد كردن بذر گل از هلند در باغ شخصي خود به پرورش گياه مي پردازد. اين باغ سركارگري داشته به نام يحيي خان، كه اهل محلات بوده. يحيي خان اصول گل داري را به طور كامل آموخته بود. بعد از بازگشت به محلات به پرورش گل در آن شهرستان مشغول مي‌شود و به مرور اين كار را به صورت حرفه اي ادامه مي دهد. آنچنان كه اكنون با ديدن آن فكر مي‌كنيد كه هلند در ايران قرار گرفته است. باغبانان و گلداران محلاتي، بر اين باورند كه شرايط مناسب آب و هوايي، قرار گرفتن محلات در دامنه كوهستان و نيز دور بودن از كارخانه ها و مراكز آلوده كننده هوا باعث ايجاد منطقه اي مناسب براي رشد گل و گياه شده است.

گل هاي هلندي در محلاتگل هاي هلندي در محلات

محلات در خصوص پرورش و توليد گل مقام نخست را در كشور دارد و يكي از مراكز توليد گل هاي زينتي در آسيا نيز به شمار مي رود به اين نشان كه پرورش دهندگان گل گلايل در نمايشگاه بين‌المللي اوزاكاي ژاپن، جايزه برتر اين نمايشگاه را از آن خود كردند. اگر شرايط براي پرورش دهندگان گل اين منطقه فراهم شود، بدون شك محلات مي‌تواند در زمينه صادرات هم در كل دنيا جايگاه بسيار مناسبي پيدا كند.

به غروب نزديك شده بوديم كه سرشار از لطافت و انرژي از باغ گل خارج شديم و به محل اقامت خود در محلات حركت كرديم. در شهرستان محلات مهمانسراها و هتل هايي براي اقامت وجود دارد كه شما ميتوانيد از آنها استفاده كنيد و يك يا چند شب را در ديار گلها سپري كنيد.

شب بعد از كمي گفت و گو با همسفران و مرور خاطرات و عكس هايي كه در طي روز گرفته بوديم به خواب رفتيم. صبح ساعت ۸ بيدار شديم و بعد از صبحانه اي كه در محل اقامت خورديم به سمت آبگرم محلات حركت كرديم. براي رسيدن به آبگرم محلات بايد از شهرستان محلات به سمت شمال شرق حركت كنيد.

براي ادامه ي جاذبه هاي محلات كليك كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.